dinsdag 6 oktober 2009

Dagje KLM

Hier een toestel met een van de kleinere motoren, met andere worden een kleine kist!!
Je kunt wel zien dat het niet erg groot is als ik er zo voor sta. Overigens moet ik toe geven dat het maar zo lijkt. Als je onder de vleugels staat zitten er gaten in, afgesloten door een met erg veel torkboutjes vast geschroefde platen. Hier kan een normaal postuur man/vrouw door om in de brandstoftanks te komen voor controle en onderhoud. Als je er zo onder staat, denk je dat past nooit!!!!En dan denk je dat ze daar hele kleine tengere personen voor nodig zouden hebben, maar later bleek dat niet zo te zijn.

Even poseren in hal 11, hier zijn een aantal vliegtuigen opgesteld en geven ze demonstraties.

Hier is de motor geopend, hierdoor kun je alle onderdelen goed zien zitten, wat erg intressant is. Later gaf Niels Vlieger (monteur) uitgebreid uitleg over de werking van zo'n motor.
Daarnaast staat dit vliegtuig op steunen en kunnen ze ook het landingsgestel in en uitklappen en controleren.

Deze motor staat klaar om in de testruimte een test te draaien, de onderdelen die vervangen moesten worden zijn dan al vervangen. Na de test in een geluidsdichte ruimte ( bunker of Kathedraal), gaan ze terug naar het toestel om terug ingebouwd te worden.
Redy fore take off!!!!

Dit is even een kist die de lucht in kan, maar de KLM zal de KLM niet zijn als ze er een paar voor het zicht hadden neer gezet.

Grapje van Erik, zo'n pakje staat toch ook iedereen, niet?

Nog een mooi plaatje, deze keer een echte oldtimer, in zeer goede staat.

Nog zo'n mooi plaatje, het was een genot om deze mooie toestellen te zien.
Bij dit toestel kon je tevens goed zien dat deze controle of onderhouds gaten voor mensen van normaal postuur waren en daarbij kunnen de wielen niet vollegig ingeklapt worden, dit is handig bij een noodlanding ( ook voor bedoelt ) om het vliegtuig niet open te laten scheuren en de kist nog een beetje normale landing te geven.

Hier hebben ze een hele gallerij gebouwd om het staartvlak, ja, ook die moet goed gecontroleerd worden. Je ziet het is erg hoog en erg groot en ja, als je hier werkt, ben je niet zomaar beneden voor je pauze.
Verder hebben we nog de spuiterij gezien, hier worden alle kisten ontdaan van hun verf, iedere popnagel en schroef worden appart behandelt en met de hand geschuurd dit geldt ook voor al het kunststof dat op de vliegtiugen zit, alvorens het in 5 lagen lak gaat.
Er is natuurlijk ook een groot gebouw waar alle vliegtiugsimulatoren in staan, en er wordt veel in geoefend door de piloten.
Daarnaast zijn er nog hallen die alleen maar van allerlei onderdelen repareren en controleren.
Sommige vliegtuigen worden in 3 dagen van top tot teen helemaal uit elkaar gehaald en weer vlieg klaar gemaakt.
Ja, moteurs als Niels en zijn collega's kunnen er wel wat van om ons zo veilig mogelijk in een vliegtuig te laten vliegen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten